مرکز نوآوری گرونیدا - تجاری سازی ایده و چالش در صنعت غذا نوشیدنی و غذا دارو کشاورزی

کامبوجا؛ نوشیدنی ضد میکروب، ضد سرطان و آنتی اکسیدان

کامبوجا یک نوع نوشیدنی پروبیوتیک و فرا‌سودمند است که از ترکیب چای، ساکارز و اسکوبی کامبوجا (توده همزیست حاوی باکتری و مخمر) در محیطی تخمیری و تحت شرایط خاص از نظر دما و نور تولید می شود.

این نوشیدنی از حدود 2000 سال قبل، به دلیل خواص سم زدایی­ کننده و انرژی زای آن، در کشور چین توسط سلسله لینگ چی استفاده میشده­ است.

همچنین نوشیدنی کامبوجا برای درمان مشکلات گوارشی امپراطور ژاپن، توسط پزشکان ژاپنی تجویز شده است. پس از شناخت خواص کامبوجا، این نوشیدنی به روسیه و کشورهای اروپایی راه پیدا کرد. امروزه کامبوجا به عنوان یک نوشیدنی محبوب و حائذ اهمیت، با خواص تغذیه ای و درمانی فراوان در سراسر جهان تولید و استفاده می­ شود (نوشیدنی کامبوجا).

مزایای کامبوجا

آنچه در این مقاله میخوانید :

نوشیدنی کامبوجا از انواع چای سیاه یا سبز و همچنین از انواع گیاهان دارویی تهیه می شود. بنابراین دارای خواص دارویی و سلامتی بخش فراوانی می باشد.

کامبوجا سرشار از اسید های آلی مختلف، ویتامین ها، آمینو اسید ها، پروتئین ها، مواد فعال ضد میکروبی، پلی فنل ها، مواد معدنی، یون ها و متابولیت های میکرو ارگانیسم ها است. با توجه به پژوهش های متعدد، خواص ضد میکروبی، ضد اکسایشی یا آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی از ویژگی های بسیار مهم این نوشیدنی می باشد.

کامبوجا

اثرات ضد میکروبی نوشیدنی کامبوجا

استفاده از مواد ضد میکروبی طبیعی به عنوان یک روش جدید در نگهداری بیولوژیکی مواد غذایی در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار ­گرفته­ است. اجزای ضد­ میکروبی تولید شده طی فرایند تخمیر اثرات مهارکنندگی در برابر چندین باکتری عامل فساد مواد­ غذایی و بیماری­ زا را نشان داده اند.

با روند افزایش استفاده از مواد نگهدارنده طبیعی و بیولوژیکی در محصولات غذایی، عوامل ضد میکروبی طبیعی در چای تخمیری می تواند یک اقدام ابتکاری و جالب برای چنین کاربرد هایی ارائه دهد. اسیدیته و مقدار کم الکل درکامبوجا، باعث مقاومت در برابر آلودگی موجود در هوا یا اسپورهای باکتریایی می شود.

میکروبیوتای موجود نیز می توانند مولکول های دفاعی ضد میکروبی تولید کنند. مطالعات مختلف در مورد کامبوجا، خاصیت ضد میکروبی آن را در برابر میکروارگانیسم های بیماری زای مختلف نشان داده ­است. خاصیت ضد میکروبی کامبوجا به­ طور گسترده ­ای به وجود اسید های آلی به ویژه اسید استیک، پپتیدهای زیست ­فعال و کاتچین ها بر می گردد.

اثرات ضد اکسایشی (آنتی اکسیدانی) نوشیدنی کامبوجا

مصرف ترکیبات شیمیایی موجود در منابع طبیعی به عنوان ضد اکساینده یا آنتی اکسیدان و مواد غذایی عملگرا در سراسر جهان رو به افزایش است. ترکیبات زیست فعال از منابع طبیعی گوناگون در صنایع غذایی استفاده می شوند و شواهد نشان می دهد این مولکول ها می توانند به عنوان ضد اکساینده در بدن عمل کنند.

بسیاری از ادعاهایی که در مورد اثرات سلامتی بخش کامبوجا مطرح می شود؛ مانند خاصیت ضد سرطانی، افزایش عملکرد سیستم ایمنی، کاهش ورم مفاصل و آرتروز را به حضور ترکیبات ضد اکساینده در این نوشیدنی نسبت داده اند. ترکیبات فنولی چای دارای خاصیت پاکسازی و بازدارندگی رادیکال های آزاد می باشند که با افزایش زمان تخمیر افزایش می یابد.

فعالیت ضد اکسایشی کامبوجا به دلیل حضور پلی فنول های چای و اسید آسکوربیک می باشد. چای کامبوجا نسبت به چای تخمیر نشده خاصیت ضد اکسایشی بالاتری دارد که ممکن است به دلیل تغییر ساختمان پلی فنول های چای به وسیله آنزیم های تولید شده توسط میکروارگانیسم های اسکوبی کامبوجا در مدت زمان تخمیر باشد. کامبوجا باعث افزایش خاصیت مهار رادیکال های آزاد در مدت زمان تخمیر می شود.

اثر آنتی اکسیدانی کامبوجا

اثرات ضد سرطانی نوشیدنی کامبوجا

پیشگیری از سرطان با استفاده از رژیم غذایی فیتوشیمیایی با مکانیسم­ های متنوع به عنوان یک روش موفق برای کنترل انواع مختلف سرطان با عوارض جانبی کمتر پیشنهاد شده است.

سال هاست که به­ طور جدی در مورد خاصیت ضد سرطانی کامبوجا ادعا می شود. براساس مشاهدات و آزمایش ها روی اشخاص مختلف، ادعا شده ­است که چای کامبوجا دارای خاصیت ضد سرطانی می ­باشد و همچنین توسط یک مطالعه جمعیتی که توسط واحد تحقیقاتی انکولوژی مرکزی و آکادمی علوم پزشکی روسیه در مسکو در سال ۱۹۵۱ انجام شده، خاصیت ضد­ سرطانی کامبوجا تأیید شده ­است.

مطالعات نشان می ­دهد کامبوجا در برابر بیماری ­هایی از کبد که استرس اکسیداتیو عامل اصلی ایجاد کننده آن­ ها است مفید می ­باشد.

خواص ضد سرطانی چای کامبوجا ممکن است به دلیل وجود پلی ­فنول­های چای تخمیر شده باشد. مکانیسم­ های ضد ­سرطانی احتمالی پلی­ فنول ­های چای که امروزه توسط اکثر محققان پذیرفته شده ­اند شامل: مهار جهش ژن، مهار تکثیر سلول های سرطانی، آپوپتوز سلول سرطانی و خاتمه گسترش بیماری می باشند.

برای دریافت اطلاعات همسو به مقاله (نوشیدنی کامبوجا) مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مزایای کامبوجا

کامبوجا؛ نوشیدنی ضد میکروب، ضد سرطان و آنتی اکسیدان

نوشیدنی کامبوجا از انواع چای سیاه یا سبز و همچنین از انواع گیاهان دارویی تهیه می شود. بنابراین دارای خواص دارویی و سلامتی بخش فراوانی می باشد. کامبوجا سرشار از اسید های آلی مختلف، ویتامین ها، آمینو اسید ها، پروتئین ها، مواد فعال ضد میکروبی، پلی فنل ها، مواد معدنی، یون ها و متابولیت های میکرو ارگانیسم ها است. با توجه به پژوهش های متعدد، خواص ضد میکروبی، ضد اکسایشی یا آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی از ویژگی های بسیار مهم این نوشیدنی می باشد.
5/5